Spring naar inhoud

Foto
- - - - -

Willem III der Nederlanden huwt met Sophie van Württemberg

• Log in om te reageren
1 reactie op dit onderwerp

#1 Sanne

Sanne

Adel

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 524 berichten
  • LocatieOverijssel

Geplaatst 14 april 2014 - 14:31

Prins Willem III der Nederlanden huwt op 18 juni 1839 met prinses Sophie van Württemberg. Het huwelijk vond plaats in de Marmorsaal in het Koninklijk Paleis, het Neues Schloss, in Stuttgart.

Sophie is de dochter van koning Willem I van Württemberg en grootvorstin Catharina Paulowna van Rusland. Omdat haar moeder kort na haar geboorte overleed, werd ze verder opgevoed door haar tante Catharina van Württemberg. Willem III was de oudste zoon van koning Willem II en grootvorstin Anna Paulowna. Sophie en Willem waren neef en nicht, hun moeders (Catharina Paulowna en Anna Paulowna) waren zussen. 

Prinses Sophie was een dag voor haar huwelijk met Willem 21 jaar geworden. Prins Willem was één jaar ouder dan zijn bruid. 

De trouwjurk van Sophie was een lange japon, gemaakt van zwaar witte damast wat doorweven was met zilveren bloemen en versierd met een brede strook zilver brokaat kantwerk.  

Tijdens haar huwelijk droeg Sophie een kanten sluier die was vastgemaakt met een krans van mirte en oranjebloesem. Bovendien droeg ze een diadeem op haar voorhoofd, dat ze had gekregen van haar vader. 

Er is een boek verschenen over koningin Sophie, aan de hand van o.a. haar dagboeken. Daarin staat dat Sophie het volgende zei over haar huwelijksdag:

... De achttiende juni brak aan, een brandend hete zomerdag. Ik was zó uit het veld geslagen dat mijn vader mijn Bijbel ging halen en hem open in mijn handen legde bij het vijfde hoofdstuk van Paulus' brief aan de Efeziërs.. 

... Mijn schoonvader was uit Den Haag gekomen. Ook zijn aanwezigheid gaf mij moed. Om drie uur kreeg ik mijn bruidskleding aan. Ik zag er beeldschoon uit, zei men....

Bron

Onder de gasten op het huwelijk waren de koning en koningin van Württemberg, kroonprins Karl en prins Friedrich van Württemberg, de prinsessen Marie, Catharine en Augusta van Württemberg. Ook waren hertog Friedrich Paul en hertogin Henriette van Württemberg, de prins van Oranje en markgraaf Wilhelm van Baden en zijn vrouw die geboren was als prinses van Württemberg. 

In haar dagboek schreef Sophie:

"Het kost mij erg veel moeite dit allemaal te vertellen. Ondanks mijn goede geheugen ben ik door Gods genade de eerste paar dagen van mijn huwelijk bijna vergeten. Ik denk dat ik teveel geleden had en verdoofd was." 

Na de huwelijksplechtigheid werden in de andere zalen van het paleis gelukswensen in ontvangst genomen en werd er een banket gehouden. In totaal waren er vijf dagen feest in en rondom Stuttgart ter gelegenheid van dit huwelijk.  

Na alle festiviteiten vertrok het paar naar Nederland want een lange huwelijksreis kon niet doorgaan doordat koningin Anna wilde dat haar zoon direct terug kwam naar Nederland. Op 26 juni verliet het paar Stuttgart, om via Ludwigsburg en Frankfurt naar Nederland te reizen. Daar kwamen ze op in Den Haag aan op 16 juli aan, om precies te zijn, nadat ze via Arnhem daarnaartoe reisden. 

Het huwelijk van Willem III en Sophie was geen gelukkig huwelijk en geen succes. De moeder van Koning Willem III, Anna Paulowna, was tegen het huwelijk van haar zoon met haar nichtje, de dochter van haar zus die zij verafschuwde. Daarom behandelde ze haar schoondochter met minachting. 
Sophie was, op intellectueel gebied, de meerdere van haar man. Hij verbood intellectuele oefeningen thuis, waardoor koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk met wie prinses Sophie correspondeerde, hem een ongeschoolde boer noemde. 

Het paar kreeg drie kinderen: 
1. Willem (1840 - 1879)

2. Maurits (1843 - 1850), overleed op zesjarige leeftijd aan meningitis 

3. Alexander (1851 -1884)

Het komt niet als een verassing dat koning Willem III verschillende buitenechtelijke relaties had. Sophie probeerde van haar man te scheiden, maar dit werd niet geaccepteerd, omdat het staatsbelang hierbij belangrijker was. Vanaf 1855 leefde het paar gescheiden tijdens de zomer: hij woonde op Paleis het Loo en zij in Paleis Huis ten Bosch. Sophie bracht ook tijd door in Stuttgart met haar familie. 

Koningin Sophie overleed in Paleis Huis ten Bosch op 58 jarige leeftijd op 3 juni 1877. Ze werd in haar trouwjurk begraven, omdat in haar ogen haar leven eindigde op de dag dat ze trouwde...

Bron!

#2 Someone

Someone

Keizerlijke Hoogheid

• Administrators
  • 2615 berichten

Geplaatst 16 april 2014 - 01:16

Waarom is het huwelijk ooit gesloten als moeder Anna er zo op tegen was? In die tijd zou je denken dat koninklijke ouders daar toch nog best iets over te zeggen hadden. En Sophie zag het zelf ook niet echt zitten... 'k Dacht altijd dat het om een gearrangeerd huwelijk ging (door koning Willem I of II misschien?) en mede daarom ongelukkig was, maar weet iemand meer over de werkelijke achtergrond van dit huwelijk?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers