Iñaki's (en Cristina's) rol in fraudezaken

Discussie in 'Discussie en achtergronden' gestart door Sophie, 9 mrt 2014.

1. Someone

Someone Moderator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    A.s. vrijdag en volgende week dinsdag worden Iñaki en Cristina weer in de rechtbank verwacht voor de slotpleidooien van de verdediging. Hierin zal de verdediging aangeven of de verdachten zichzelf volledig onschuldig verklaren of bepaalde beschuldigingen wel willen toegeven. De eisen zijn 8 jaar gevangenisstraf voor Cristina (niet ondersteund door het 'OM') en 19,5 jaar voor Iñaki (wel ondersteund door het 'OM' - als ik het goed begrijp). De twee weken erna worden nog verschillende documenten gepresenteerd en op 30 juni staat het 'laatste woord' van de verdachten ingepland. Zie Hola.

2. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Zoals verwacht heeft het OM vandaag inderdaad 19,5 jaar celstraf geëist voor Iñaki en vrijspraak voor Cristina; zie bericht NOS.

3. Marie-Chantal

Marie-Chantal Troonopvolger

Lid geworden:
    28 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    416
    Trofeepunten:
    145
  4. PMMF

PMMF Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    762
    Trofeepunten:
    185
    Zou ti echt de cel in moeten of zou hij het thuis of ergens anders uit mogen zitten.

5. Koningin Maxima

Koningin Maxima Queen of the Netherlands ;-)

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    729
    Trofeepunten:
    176
  6. Marie-Chantal

Lid geworden:
    28 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    416
    Trofeepunten:
    145
    Gezien de wijze waarop zijn zwager afstand heeft genomen van de hele situatie (als in Cristina een deel van haar titel ontnemen, een race een andere naam geven usw), vermoed ik dat er geen gebruik gemaakt kan worden van bepaalde privileges vanwege hun familiaire connecties.
    Ik vermoed dat er inderdaad sprake gaat zijn van een gevangenisstraf - wellicht niet de meest gesloten versie, en wellicht ook 'slechts' een deel van de tijd; maar ik denk toch wel echt aan een oficiele PI (al was het maar om een statement te maken dat de wet voor iedereen geldt).

Hmm, ik kan me wel vinden in de eis van een aantal jaar celstraf - ik kan me zo voorstellen dat Cristina in het meest positieve geval toch echt wel haar vermoedens gehad moet hebben, vanwege de vele euro's die zij te besteden hadden; er zal toch allicht een verklaring aan haar gegeven moeten zijn (als ze verder van niets wist) waardoor zij zo enorm veel geld te besteden kregen vanuit Inaki's baan.
    Ik kan me niet indenken dat ze 100% onschuldig is - dus ik snap dat de eis er ligt.

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar het eindoordeel van deze enorm lang slepende kwestie - sinds wanneer speelt dit nu allemaal al?

:groetjes:

Marie-Chantal

7. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    729
    Trofeepunten:
    176
    Ik weet nog dat ik op de vorige ATR versie de eerste post er over schreef, maar wanneer dat was? Geen idee!

Even verder gekeken. Volgens Wiki is het onderzoek eind 2011 al ingesteld. Op 10 november 2011 meldden media dat hij betrokken zou zijn geweest. Op 12 december werden alle formele agenda afspraken van het koninklijke huis verwijderd/afgezegd, en op 29 december werd hij als officieel betrokkene ingesloten in de zaak. In februari 2012 legde hij een verklaring die maar liefst 22 uur duurde af voor de rechtbank. In maart 2012 werd hij officieel aangeklaagd en in januari 2013 werd hij van de website van het koninklijk huis verwijderd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Iñaki_Urdangarin

8. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat wordt gedaan door Manos Limpias en NIET door het OM, dat heeft zoals gezegd vrijspraak gevraagd.

Als ik me niet vergis, werd Iñaki in december 2011 door de koninklijke familie op 'non-actief' gezet (zijn laatste activiteit (in ieder geval met de rest van de familie) was volgens mij de Nationale Feestdag op 12 oktober). El Mundo heeft een tijdslijn.

9. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    De uitspraak wordt vandaag verwacht aldus royalblog. Overigens vraagt Cristina's advocaat vrijspraak en wordt overwogen om Manos Limpias aan te klagen voor laster en het tegen beter weten in vervolgen van de Infanta.

10. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Dit bericht gaat weliswaar niet over Cristina en Iñaki, maar vond ik vanwege de overeenkomsten toch wel het vermelden waard. Lionel Messi (de stervoetballer) is veroordeeld vanwege belastingontduiking van 4,1 miljoen euro en heeft daarvoor een celstraf van 21 maanden gekregen. Hij hoeft echter niet de cel in, omdat hij geen strafblad heeft en het om een celstraf gaat van onder de 2 jaar en dan hoef je in Spanje de straf niet uit te zitten. Overigens beriep ook Messi zich op onwetendheid en tekende hij overal voor in vol vertrouwen op zijn vader (die ook 21 maanden celstraf kreeg (zelfde verhaal) en een boete van 1,5 miljoen euro; en eveneens zei dat hij nergens van wist) en adviseurs.

In het geval van Iñaki en Cristina gaat het om een bedrag van 2,3 miljoen euro (en nogmaals 2,3 miljoen euro voor zijn compagnon; 4,6 miljoen in totaal), dus op basis daarvan zou de straf nog wel eens lager uit kunnen vallen dan ik tot nu toe had verwacht (al gaat het in deze zaak niet alleen om belastingontduiking, maar dat is wel een belangrijk aspect; zeker in de zaak tegen Cristina). Het lijkt me in ieder geval onwaarschijnlijk dat Cristina daadwerkelijk de cel in moet. 

11. Marie-Chantal

Lid geworden:
    28 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    416
    Trofeepunten:
    145
    Waarom denkt u dat Cristina een gevangenisstraf zal ontlopen? 

Ik hink een beetje op twee gedachten namelijk - enerzijds verwacht ik geen gevangenisstraf, maar anderzijds verwacht ik dat er een hoop protest opkomt als een familielid van de koning "de dans ontspringt en dus voorgetrokken wordt", waardoor ik ergens ook weer wél een gevangenisstraf verwacht...

Iemand die weet waarom er nog steeds geen berichten over de uitspraak verschenen zijn, waarom zijn de straffen nog niet bekend? 

:groetjes:  

Marie-Chantal

12. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Op het eerste gezicht lijkt het vergrijp van Messi en zijn vader enigszins vergelijkbaar met dat van Cristina; zij krijgen 21 maanden gevangenisstraf en hoeven niet te zitten. Dus iets soortgelijks zou ik me bij Cristina ook voor kunnen stellen (of zelfs nog een lagere straf, aangezien het OM haar niet en Messi wel vervolgde): dus wel een gevangenisstraf toewijzen, maar van minder dan twee jaar, waardoor ze in de praktijk niet de gevangenis in hoeft. Ik ga er vanuit dat de straf voor Iñaki (ook een familielid van de koning, namelijk zijn zwager) meer dan 2 jaar gevangenisstraf zal zijn, dus ga ik er vanuit dat hij wel daadwerkelijk vast komt te zitten.

Dat er nog niets bekend is over de uitspraak, betekent dat er nog geen uitspraak is, anders zou de media er wel vol van staan.

13. Sophie

Sophie Administrator Medewerker

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    214
    Trofeepunten:
    106
    Geslacht:
    Vrouw
    Volgens Spaanse media afgelopen week is er donderdag/vrijdag uitspraak gedaan, maar ik vind er verder niks over. Volgens mij dus eerder een gok van de media, als er echt een uitspraak geweest zou zijn zouden we het al weten. Of wellicht is het in der minne geschikt....

14. Sanne

Sanne Troonopvolger

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    137
    Volgens mij las ik op Twitter dat de uitspraak dan zou zijn, maar dat de uitspraak vertraagd is doordat er nog geen nieuwe regering is en dat de deadline van 30 oktober hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaat worden, zie deze en deze tweet.

15. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Raar dat een rechterlijke uitspraak afhankelijk is van een nieuwe regering...

16. Sanne

Sanne Troonopvolger

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    137
    Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte... Het klinkt nogal vaag in ieder geval.

17. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    729
    Trofeepunten:
    176
  18. Conny

Conny Hoveling

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    36
    Zal hij echt de cel in moeten of zal het voorwaardelijk worden?

19. Nynke

Nynke Koninklijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    85
    Geslacht:
    Vrouw
    Cel ...
    En Cristina heeft wel een boete van een kwart miljoen aan haar broek gekregen.

20. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    729
    Trofeepunten:
    176
    Dat schijnt het bedrag te zijn wat ze heeft gebruikt van het geld, feitelijk dus gewoon terugbetaling.

Deel Deze Pagina